X
تبلیغات
مقاله - آلودگی هوا

چکیده :

اکسیدهای ازت، دی اکسید کربن، منو اکسیدکربن و سایر گازهای مخرب، آلاینده های موجود در هوا را تشکیل می دهند که هر یک بر یک عضو خاص از بدن تاثیر می گذارند. طوری که اکثر این گازها در ایجاد حالتی به نام " استرس اکسیداتیو " موثرند و ذرات معلق عمدتاً دستگاه تنفسی و ریه ها را مورد هجوم قرار می دهنددر بدن ما به طور طبیعی مولکول هایی وجود دارند که ترکیبات دیگر را اکسید می کنند مثل مولکول هایی که در قشرهای سلولی هستند و یا پروتئین های آنزیم. برای جلوگیری از این واکنش ( اکسیداسیون )، سیستم دفاعی آنتی اکسیدانی در بدن همیشه فعال است . در حالت عادی این دو واکنش در حالت تعادل هستند، ولی اگر این تعادل به هم بخورد و اکسیداسیون مولکولی بیشتر شود " استرس اکسیداتیو " نام می گیرد که امروزه عامل بسیاری از بیماری های التهابی، قلبی عروقی، آسم آلرژیک و ... شناخته شده است و گازهای آلاینده هوا می توانند آن را تشدید کنند در این تحقیق سعی کردیم بیشتر الودگی هوا را از نظر تاثیر بر یادگیری دانش آموزان بیان کنیم و راهکارههای کاهش وپیشگیری از آن را بر شماریم

کلید واژه:

دود، غبار، سرب، ذرات آلاينده‌، مونواكسيدكربن- جيوه و كادميوم - استرس اکسیداتیو-آلودگی هوا

 مقدمه:

محيط پيرامون انسان شامل هوايي است كه همه زندگي وابسته به آن است. هوا جدا از تامين اكسيژن حيات بخش براي انسان، چند عمل ديگر هم انجام مي دهد؛ بدن انسان به وسيله جريان هوا خنك مي شود، حس هاي ويژه اي مانند شنوايي و بويايي به وسيله محرك هايي كه از راه هوا منتقل مي شوند كار مي كنند، عوامل بيماريزا به وسيله هوا مي توانند انتقال يابند، آلودگي هوا به گردوغبار، دود، گازهاي سمي و بخارهاي شيميايي موجب بيماري و حتي مرگ مي شود، هواي تميز و تازه موجب تحريك مغز، افزايش كارآيي، تحريك گردش خون و سوخت و ساز بدن مي شود، تنفس هواي سالم براي كودكان و نوجوانان ضروري مي باشد و باعث افزايش يادگيري و شادابي كودكان مي گردد، تنفس مكرر هواي آلوده موجب افسردگي، كاهش يادگيري، بروز بيماري هاي چون آسم، برونشيت و سرطان در كودكان مي شود.

بیان مسئله :

آلودگی هوا و تاثیرات آن بر یادگیری دانش آموزان را از راه مصاحبه با پزشک و نظر سنجی بیان کردیم .

 هدف تحقیق :

هدف کلی : آلودگی هوا و تاثیرات آن بر یادگیری دانش آموزان

هدف جزئی

1-             منابع آلوده كننده هوا کدامند ؟

2-             بيماري هاي ناشي از آلودگي هوا در دانش آموزان کدام است ؟

3-             هواي كلاس و اتاق هاي مسكوني باید چگونه باشد؟

4-             نقش دانش آموزان در پيشگيري از آلودگي هوا چیست؟

روش تحقیق :

روش کتابخانه ای و مصاحبه و پرسشنامه

اهمیت پژوهش و پژوهش های پیشین

 آلودگی هوا از سال ها پیش تاکنون یکی از بهران های بزرگی بوده که انسان با آن روبرو شده و در صدد آن برآمده که جلوی پیشرفت روزافزون آن را در جهان بگیرد و همچنان به تلاش خود ادامه می دهد تا بتواند به سلطه ی خود به زمین ادامه دهد.

تا چند سال پیش بود که آلودگی هوا فقط در شهرهای صنعتی و بزرگ وجود داشت وبه همراه خود زیان هایی را به دیگر شهرها وارد می ساخت, ولی با گسترش صنعت و افزایش جمعیت و وسایل نقلیه به همراه آن و... باعث شد که شهرهای کوچکتر نیز به این باتلاق کشیده شوند و این آلودگی به یکی از مشکلات بزرگ بشر امروزی تبدیل شود و همه ی افراد را فرا گیرد.آلودگی هوا مشکلات زیادی با خود به همراه دارد که نه تنها به انسان ها بلکه به تمام موجودات زنده و طبیعت آسیب می رساند و خساراتی همچون بیماری, باران اسیدی و به دنبال آن تخریب فضای سبز و آلوده شدن آب و مرگ آبزیان و جانداران و سوراخ شدن لایه ی ازون که باعث رسیدن تشعشعات خطرناک خورشید به زمین و گسترشش بیماری های پوستی در میان افراد را به همراه خواهد داشت.

آلودگی هوا بیماری های خطرناکی همچون بیماری های پوستی, آسم و بیماری هایی همچون بیماری های عصبی و روانی, سوزش چشم که با وجود سرب در هوا به وجود می آیند.

یکی از شهرهایی که رفته رفته به آلودگی هوا نزدیک می شود, شهر تهران است. از این رو بر آن واداشته شدیم تا با گرد آوری این پژوهش به دنبال علت و راه پیشگیری از این مسئله بگردیم و سطح اطلاع مردم را اندازه بگیریم و آن را ارائه دهیم و از این نظر این پژوهش دارای اهمیت است.

تاکنون پژوهش هایی در مورد این آلودگی وپیامدهای آن در جهان صورت گرفته است.

 بیان داده ها

آلودگي هوا:
    اگر بخواهيم تعريف مناسبي از آلودگي هوا بيان كنيم عبارتست از يك يا چند ماده آلود كننده، گاز، مايع، جامد در هواي آزاد به مقدار و مدتي كه كيفيت آن را به نحوي تغيير دهد كه براي انسان، موجودات زنده و همچنين آثار و ابنيه مضر باشد.
    منابع آلوده كننده هوا:
    منابع آلوده كننده به چند دسته تقسيم مي شود؛
    1- منابع سيار: مثل اتومبيل، هواپيما، قطار، كشتي
    2- منابع ثابت: مثل كارخانجات، كارگاه ها، مراكز مسكوني، مراكز تجاري، مدرسه و مانند آن
    3 -منابع متفرقه: مثل انفجار، سوزاندن، زباله، آتش سوزي، تخريب ساختمان ها
    نشانگرهاي آلودگي هوا:
    كربن و اكسيدهاي كربن CO(، 2:)CO اين گاز محصول احتراق ناقص در موتور اتومبيل هاست. افزايش اين گاز، برخي اوقات باعث خفگي افراد مي گردد. همچنين باعث مشكلات عصبي، اختلال بينايي، كاهش يادگيري مي گردد. اين عوارض در دانش آموزان شديدتر و بيشتر است.
    اكسيدهاي گوگرد: اين اكسيدها بر اثر سوخت نفت، مازوت و گازوئيل حاصل مي شود. اگر ميزان اين اكسيد در ظرف مدت معيني بيش از حد استاندارد شود موجب مشكلات تنفسي، كاهش ميدان ديد، بروز بيماري قلبي، ريوي و كليوي مي شود.
    سرب: مصرف بنزين هاي سرب دار در اتومبيل ها باعث وارد شدن سرب در هوا مي شود. افزايش سرب در بدن موجب كم خوني، اختلال درك، افت تحصيلي، عوارض مغزي و پرخاشگري مي گردد.
    علائم مسموميت با سرب:
    مسموميت با سرب، هم از راه استنشاق (لحيم كاري، باتري سازي و جوش كاري) هم از راه خوراكي اتفاق مي افتد كه عبارتند از: رنگ هاي صنعتي، رنگ خال كوبي، باتري ها، بنزين سرب دار و بسياري از تركيبات صنعتي ديگر. سرعت جذب سرب از راه تنفس بسيار سريع است و از راه گوارش در كودكان %5 و در بالغين 10 % جذب مي شود، علائم مسموميت با سرب را به دو دسته حاد و مزمن مي توان تقسيم كرد. در مسموميت حاد بسته به سن فرد علائم متفاوت است به طوري كه در كودكان در موارد خفيف باعث بي اشتهايي و گاهي استفراغ، تحريك پذيري و خواب آلودگي و اجتناب از بازي كردن و در موارد شديد باعث لكنت زبان، عدم تعادل، تشنج و كما مي شود. علائم مسموميت حاد در نوجوانان و بالغين در موارد خفيف به صورت درد شكم، يبوست، درد اندام، افزايش فشار خون و در موارد شديد به شكل نارسايي كليه، سردرد و از دست دادن حافظه است. علائم در موارد مزمن به صورت كم خوني، اختلال رشد و مشكلات كليوي ظهور مي شود. اين بيماران را بايد در اولين فرصت به مراكز اورژانس انتقال داد.
    بيماري هاي ناشي از آلودگي هوا در دانش آموزان:
    آسم:    سرطان وتاثیرات روانی و اختلال در حافظه و.....

هواي كلاس و اتاق هاي مسكوني:
    زندگي و فعاليت در اتاق ها و كلاس ها، هواي كلاس را تباه مي كند. همچنين تنفس دانش آموزان در كلاس هاي شلوغ از جريان هواي سالم مي كاهد، اگر به جاي هواي مصرف شده، هوا جايگزين نشود مي تواند به آسايش، بهداشت، كارآيي، يادگيري و سلامت دانش آموزان آسيب برساند. در اتاق هايي كه هواي آنها خوب تهويه نشود به انسان احساس خفقان و ناراحتي دست مي دهد. همچنين اختلالاتي مانند سردرد، خواب آلودگي، ناتواني در تمركز فكري روي مي دهد. در چنين كلاس هايي عفونت هاي ناشي از ريز قطره ها و كم شدن مقاومت در برابر بيماري ها در صورت مواجهه در درازمدت بروز مي كند. هواي اتاق ها و كلاس ها به وسيله آلاينده هاي ميكروبي هواي بازدم، بوي بدن، عرق كردن، عدم رعايت بهداشت دهان و دندان و كثيف بودن لباس ها، آلوده مي شود. باز كردن درها و پنجره ها بعد از ساعت آموزشي و زنگ تفريح به تبادل هوا و جريان هواي تازه كمك مي كند.
   تاثير تغذيه بر كاهش اثرات آلودگي هوا:
    سلنيوم يكي از قوي ترين موادي است كه اثرات سمي فلزات سنگين را بر مغز خنثي مي كند. از بين فلزات سنگين بخصوص در شهرهايي كه آلودگي هوا دارند بيشتر از سرب، جيوه و كادميوم تشكيل شده است. اين فلزات از طريق هواي استنشاقي وارد بدن مي شوند. با صنعتي شدن جوامع ميزان تماس با اين مواد افزايش يافته به طوري كه مطالعات نشان داده اند ميزان سرب تجمع يافته در بدن انسان، امروزه هزار برابر اين ميزان در 1600 سال قبل مي باشد. سلنيوم به فلزات سمي متصل شده و آنها را از بدن دفع مي كند و از اين طريق كمك عمده اي به افزايش يادگيري و حافظه مي كند. مواد غذايي حاوي سلنيوم عبارتند از: جوانه گندم، سبوس گندم، حبوباتجو، گوشت، مغزها، آجيل، لبنيات، ماهي تن، جگر و قلوه حاوي مقادير قابل توجهي سلنيوم هستند. مقادير جزئي سلنيوم در سبزيجات، برگ سبز تيره، بادام زميني، زرده تخم مرغ، مارچوبه و گوجه فرنگي وجود دارد.
    نقش دانش آموزان در پيشگيري از آلودگي هوا:
    حتما شما هم مي دانيد كه بسياري از دگرگوني هاي ناخوشايند طبيعت ناشي از رفتارهاي غلط ماست. بهترين راه مقابله با اين دگرگوني ها، آگاه و حساس كردن مردم جهت تغيير رفتارهاي مخرب است. دانش آموزان مهمترين عامل تغيير در آينده هستند. شايد خود شما هم نمي دانيد كه چطور مي توانيد به كاهش آلودگي هوا كمك كنيد اما رعايت موارد ذيل به ما و شما كمك مي كند كه هواي تميز و سالم تري براي تنفس داشته باشيم؛
پياده روي و استفاده از دوچرخه به جاي آنكه از پدر و مادرتان بخواهيد شما را با خودروي شخصي برسانند.
    - از پدر و مادرتان بخواهيد تا آهسته تر و ملايم تر رانندگي كنند زيرا در اين صورت سوخت كمتري مصرف مي شود و دي اكسيد كربن كمتري توليد مي شود.
    - صرفه جويي كنيد! بخصوص در مصرف كاغذ و مداد زيرا فعاليت كارخانجات موجب آلودگي هوا مي شود.
    بهداشت فردي را رعايت نماييد و از خوشبو كننده ها و عطرها كمتر استفاده كنيد.
    - در حياط منزل درخت بكاريد، باغچه احداث كنيد يا حداقل از چند گلدان در خانه نگهداري كنيد.
    - در روز چند بار دست هايتان را بشوييد. (شستشوي دست ها به از بين رفتن سرب و كاهش مسموميت با سرب كمك مي كند.)
    - در مصرف برق و انرژي صرفه جويي كنيد زيرا نيروگاه ها موجب آلودگي هوا مي شود.
    بياييد با همكاري هم براي كاهش آلودگي هوا و آسمان آبي تلاش كنيم زيرا همه بخصوص دانش آموزان حق تنفس در هواي سالم را دارند

اما آلودگي هوا چه تاثيري روي اعصاب و روان ما مي‌گذارد؟ و چه مشکلاتي را براي بيماران اعصاب و روان ايجاد مي‌کند؟ براي يافتن پاسخ اين پرسش‌ها، گفت‌وگويي داشته‌ايم با‌ دكتر ،

آقاي دكتر! به عنوان اولين سوال، مي‌خواهم بپرسم که آيا مي‌توان آلودگي هوا را يكي از عوامل ايجاد استرس برشمرد يا نه؟

بله، مطمئنا. منابع استرس‌زا براي انسان را مي‌توان به 2 دسته تقسيم كرد؛ بيروني و دروني. از منابع استرس‌زاي دروني مي‌توان به كم‌خوابي، كم‌اشتهايي، وضعيت رواني و جسمي افراد اشاره كرد و از منابع استرس‌زاي بيروني به آلودگي‌ها، ترافيك و سروصدا. آلودگي‌ها و شامل آلودگي هوا، آلودگي آب و آلودگي خاك مي‌شوند. آلودگي‌ هوا روي همه افراد، چه سالم و چه بيمار، اثر دارد و اثر عمده آن، كم‌شدن آستانه تحريك افراد است.

يعني افراد زودتر يا بيشتر عصباني مي‌شوند؟

نه فقط عصبانيت. در كل، افراد زودرنج‌تر، پرخاشگرتر، عصباني‌تر و كم‌تحمل‌تر مي‌شوند. يعني با اينكه درگذشته هم اين مشكلات را داشته‌اند اما حالا خيلي زودتر به استرس‌ها، واكنش و حساسيت نشان مي‌دهند. به طور مداوم خسته و بي‌حوصله هستند، سردردهاي ميگرني و عصبي در آنها تشديد مي‌شود و حالت گيجي و منگي به آنها دست مي‌دهد. ارتباطات اجتماعي افراد ضعيف و حتي تمركزشان كاهش مي‌يابد. هنگام رانندگي عجول‌تر و واقعا بدخلق مي‌شوند. به علاوه در مورد سلامت جسم و روان خود نگراني‌هاي زيادي پيدا مي‌كنند. آلودگي هوا روي جسم افراد هم اثر مي‌گذارد و آنها را دچار تنگي نفس، تپش قلب و ساير علايم مي‌كند. اين آثار روي همه افراد، چه سالم و چه بيماران جسمي يا بيماران اعصاب و روان، مشاهده مي‌شود.

راه‌حل‌ چيست؟

در اين رابطه، بحث‌هاي زيادي شده كه كم و بيش از آنها اطلاع داريم. براي مبارزه با اين مشكل بايد همه دست به دست هم بدهيم. بايد اين انگيزه را در افراد ايجاد كرد تا براي سلامت خودشان كار كنند و هر كس به اندازه توان خودش در روند كاهش آلودگي هوا، كمك كند. براي ايجاد چنين انگيزه‌اي بايد همه رسانه‌ها و جرايد، مردم را آگاه سازند. علاوه بر مردم، مسوولان هم بايد برخورد جدي‌تري با مساله داشته باشند و در ساير زمان‌هايي كه آلودگي كاهش مي‌يابد، آن را به فراموشي نسپارند. كشورهاي صنعتي زيادي اين مشكل را داشته‌اند و توانسته‌اند مشكل خود را حل كنند. آنها با مديريت صحيح، عزم همگاني و ايجاد سياست‌هاي دقيق با اين مساله كنار آمده‌اند. پس ما هم مي‌توانيم همان كارها را انجام بدهيم.

برای کاهش عوارض آلودگی هوا بهتر است. سایر منابع غنی از پکتین عبارتند از : مرکبات مثل پرتقال و لیمو و گریپ فروت - توت فرنگی – هویج و غلات سبوس دار.


 حداقل روزانه دو لیوان شیر

حداقل 400 گرم سبزی و میوه تازه در طی روز

غلات سبوس دار

حداقل یک سیب در طول روز

گفتيد آلودگي، يكي از منابع استرس‌زاست. با اين منبع استرس‌زا بايد چه کار كنيم؟

نكته مهم، اين است كه مردم بايد ساير منابع استرس‌زا را تعديل كنند. به عنوان نمونه، تا حد امكان، استرس خود در مورد شغل يا ترافيك را كاهش دهند. علاوه بر آن، بهتر است تا حد امكان، ساعت‌هاي استراحت و خواب خود را افزايش دهند؛ به فعاليت‌هاي ورزشي و بدني متناسب در فضاهاي بسته بپردازند و مايعات بيشتري بنوشند، به خصوص آب‌ميوه‌هاي طبيعي. البته نوشيدن همه مايعات در چنين شرايطي خوب است چون روند خروج سموم را از بدن افزايش مي‌دهد اما نوشيدن شير هم در اين ميان جايگاه خاصي دارد. علاوه بر نوشيدن مايعات، بايد بيشتر از ميوه‌ها و سبزي‌هاي تازه در چنين روزهايي استفاده كرد.

آلودگي هوا بر كودكان و دانش‌آموزان چه تاثيري مي‌گذارد؟

كودكان و دانش‌آموزان هم مانند بزرگسالان متاثر از چنين شرايطي هستند. درصد عناصر هوا تغيير كرده و ميزان اكسيژن هوا كاهش يافته است. همين امر سبب مي‌شود تا حدي توجه و تمركز دانش‌آموزان كم شود. علاوه بر اين ممكن است آنها زودرنج، كم‌تحمل و بي‌حوصله شوند، پرخاشگري كنند و بيش از پيش، احساس خستگي كنند. همه اينها سبب مي‌شود تا حدي يادگيري دانش‌آموزان كاهش يابد. البته ميزان آن خيلي زياد نيست.

خانواده‌ها چه نقشي دارند؟ آنها در چنين شرايطي چه كار بايد بكنند تا از شدت اين عوارض بكاهند؟

در درجه اول، خانواده‌ها نبايد اجازه بازي كردن بيرون از خانه را به كودكان خود بدهند. چون هر چه شدت تنفس بيشتر باشد، ميزان آلاينده‌ها در ريه آنها بيشتر مي‌شود. بهتر است خانواده‌ها در چنين شرايطي كودكان خود را در خانه سرگرم كنند. به عنوان نمونه، بازي‌هاي فكري مانند پازل يا شطرنج ترتيب دهند. خانواده‌ها در اين شرايط بايد «دور هم بودن» را افزايش دهند. نبايد هر كسي به فكر خودش باشد. در خانه بايد از هواسازها و تهويه‌هايي استفاده كنند كه ميزان آلاينده‌ها را بكاهد. خواب كودكان را بهتر از قبل تنظيم كنند و تا حدامكان از مواد غذايي مضر مانند چيپس و پفك استفاده نكنند؛ چون در چنين شرايطي به جاي يك آلاينده، 2 آلاينده وارد بدن خواهد شد! در مجموع، خانواده‌ها مي‌توانند با تنظيم و مديريت وقت، درس، بازي و خواب كودكان خود تا حد زيادي از شدت عوارض آلودگي هوا بكاهند. بايد گفت: «عدو شود سبب خير»؛ يعني حال كه هوا آلوده است، بايد از اين آلودگي‌ در جهت اجتماعي‌شدن و دور هم جمع شدن بيشتر خانواده‌ها استفاده كرد.

نتیجه گیری و راهکارها

وقتی می توانیم با کمی دقت و توجه در انتخاب غذای مصرفی و موادی که در طی روز تغذیه می کنیم، تهاجم آلاینده ها را تحت کنترل در آوریم و جان سالم به در بریم، چرا این کار را نکنیم

سبزی ها و میوهای تازه، منابع غنی ویتامین C هستند. حساسیت این مواد به حرارت ، نور و PH محیط بالاست ؛ مثلاً با افزودن جوش شیرین به غذا، ویتامین موجود در این مواد غیر فعال می شود. از این رو بهتر است میوه ها و سبزیجات را تازه مصرف کنید.
روغن سویا ، آفتابگردان ، جوانه گندم و سایر روغن های گیاهی، غنی ترین منابع ویتامین هستند . ویتامین ها نسبت به شرایط طبخ مقاومت بیشتری دارند

سایر مواد غذایی موثر برای کاهش اثرات مخرب آلودگی هوا بر بدن به شرح زیر است.

روی یک از این مواد موثر است. انواع گوشت و غلات به خصوص غلات سبوس دار منابع سرشار از روی هستندمردم ایران از دیر باز با مشکل کمبود روی در بدن خود مواجه بودند که یکی از مهم ترین این عوامل اسید فیتیک ( فیتات ) موجود در غلات است.

نکته مهمی که در هنگام مصرف غلات باید در نظر داشته باشیم ، این است که وقتی از غلات برای تهیه نان استفاده می کنیم، حتماً می بایست عمل تخمیر خمیر نان بدون دخالت جوش شیرین انجام شده باشد.

زیرا بطور طبیعی آنزیمی به نام فیتاز در غلات موجود است که بر اثر عمل تخمیر خمیر نان فعال می شود و اسید فتیک را تجزیه می کند. اگر تخمیر صورت نگیرد، فیتاز فعال نمی شود ، در نتیجه اسید فیتیک با روی ترکیب شده و فیتات روی را تشکیل می دهد. در این صورت روی جذب نمی شود و سیستم ایمنی بدن دچار مشکل خواهد شد.

همانطور که اشاره شد شیر و لبنیات نیز عوارض ناشی از آلودگی هوا را بر دستگاه گوارش کاهش می دهند.

وجود ماده ای به نام پکتین در سیب، سرب را به طور کامل از بدن دفع می کند و هر قدر مصرف سیب در طول روز بیشتر باشد، برای کاهش عوارض آلودگی هوا بهتر است. سایر منابع غنی از پکتین عبارتند از : مرکبات مثل پرتقال و لیمو و گریپ فروت - توت فرنگی – هویج و غلات سبوس دار.

 منابع :

1-     سایت تبیان

2-     روزنامه همشهری

3-     روزنامه سلامت

4-     روزنامه رسالت نویسنده حسن میر زایی

 پیوست

 

سطح اطلاعات مردم از آلودگی هوا و به کار بستن آن می تواند نقش تعیین کننده ای را در پیشگیری از آلودگی هوا داشته باشد. از این رو ما در این پژوهش نمونه سؤالاتی را برای تعیین سطح اطلاعات مردم از آلودگی هوا طرح کردیم و به تعداد 40 عدد در میان مدرسه شهدای هفتم آذر, تعدادی هم درمیان اولیا پخش کردیم.

نمونه سؤالات به شرح زیر است:    

        این پرسشنامه به منظور کسب اطلاعاتی در مورد سطح اطلاع مردم از آلودگی هوا   

و خطرات آن است,لطفأ با پر کردن این فرم, ما را در این پژوهش یاری کنید.

                   با تشکر :............................................... 

1.بهترین راه برای جلوگیری از تخریب فضاهای سبز چیست؟

1)جلوگیری از ساخت و ساز در مناطق فضای سبز.                                                            2)توقیف افرادی که فضای سبز را تخریب می کنند.

3)در عوض هر تخریب,فضاهای سبزی به وجود آورند.             4)همه ی موارد

2.بهترین راه برای جلوگیری از آلوده شدن هوای شهر توسط زباله ها را

چه می دانید؟

1)تخلیه در خارج شهر    2)دفن کردن     3)جداسازی      4)2و3

3.مهمترین علت آلودگی هوای شهرمان در این چند سال اخیر چیست؟

1)افزایش وسایل نقلیه       2)رشد صنعت       3)افزایش جمعیت     4)همه موارد

4.کدام یک از بیماری های زیر بر اثر آلودگی هوا به وجود نمی آیند؟

1)بیماری های پوستی                2)بیماری های چشم

3)آسم                        4)هیچکدام

5.باران اسیدی چه زیان هایی را با خود به همراه دارد؟

1)از بین رفتن جنگل ها و گیاهان       2)مرگ آبزیان

3)آلوده شدن آب                  4)همه ی موارد

6.کدام یک از گزینه های زیر منبع آلودگی هوا نیست؟

1) راکتور های هسته ای                       2)فوران آتشفشان ها

3)آب مزارع                           4)همه ی موارد

7.کدام یک از راه های کلی زیر نمی توانند بر کم کردن آلودگی هوا نقش داشته باشند؟

 راه های:            

1)طبیعی         2)غیر طبیعی       3)1و2       4)هیچکدام

8.کدام یک از راه های زیر در کاهش باران اسیدی مؤثر نیست؟

1)استفاده ی کمتر از انرژی های تجدید شدنی

2)بهره گیری از انرژی هسته ای

3)قرار دادن فیلتر هایی در دودکش کوره ها

4)هیچکدام


پیشنهادات خود را در جلوگیری آلودگی هوا در شهر بروجرد بنویسید.

.....................................................................................................

از تصحیح پرسشنامه ها ما به اطلاعات زیر دست یافتیم و از هر یک نتایجی گرفتیم که در بخش نتیجه گیری ذکر می شود:

در قسمت 9 که جنبه ی نظر سنجی داشت 90% افراد نظرات معقولی داشتند و اکثر آن ها بر این باور بودند که شهر تهران درحال از دست دادن فضاهای سبز خود است و باید از, از بین رفتن فضاهای سبز جلوگیری کرد و فضاهای سبز بیشتری به وجود آورد.

+ نوشته شده توسط در یکشنبه بیست و پنجم دی 1390 و ساعت 16:46 |


Powered By
BLOGFA.COM